Poomsae je súborné cvičenie, pomocou ktorého sa cvičenec sebazdokonaľuje o rôzne techniky po určených líniách pohybu systematickou cestou proti imaginárnemu súperovi alebo súperom, použitím variácií techník rukou a nohou. Počas cvičenia poomsae sa tieto techniky učíme aplikovať a meniť postoje základných techník používané v aktuálnom boji. Tým zlepšujeme flexibilitu tela a telesnú kvalifikovanosť v kontrole sily, rovnováhy, dýchania, postrehu, koncentrovania mysle a tak sa pestuje duša bojového umenia cez mentálnu disciplínu. Pôvod poomsae je z knihy „I Chin“ a čínskeho orákula. I Chin má 64 hexagramov kombinované dvoma sadami troch čiar plných alebo prerušených. Sady troch čiar sú trigrami. Plné čiary reprezentujú JANG a prerušené JIN. Celok jin a jang sa volá „Taegeuk“. Osem trigramov spoločne sa nazýva Palgwe.
TAEGEUK
Reprezentuje najhlbšiu orientálnu filozofiu, z ktorej sú odvodené filozofické cesty vo svete, vesmíre a v živote. Taegeuk Poomsae pozostávajú z rozličných pohybov v sekvenciách. Techniky v poomsae sú robené presne určenou rýchlosťou dýchania, akcie a pohybu tela. Takto vieme úplne realizovať hlavnú myšlienku Taegeuk.
PALGWE
Dodatočný tréning. Myšlienka Palgwe zahrňuje inú koncepciu starobylej orientálnej filozofie značenia všetkých fenoménov človeka a vesmíru.
_________ Poomsae Taegeuk / Palgwe Il Jang – NEBO _________ (juh, otec) je začiatkom všetkých Poomsae. Predpokladané trigramy _________ reprezentujú jang (nebo, svetlo), preto táto poomsae by mala byť vykonávaná s výrazom neba.
___ ___ Poomsae Taegeuk / Palgwe I Jang – JAZERO _________ (juhovýchod, mladšia dcéra). V hlbinách jazera sú poklady a záhady. _________ Pohyby tejto poomsae by mali byť vykonávané s poznaním, že človek má obmedzenia, ktoré môže obísť. Toto by malo viesť k cíteniu radosti a poznania z toho, že vieme kontrolovať svoju budúcnosť.
_________ Poomsae Taegeuk / Palgwe Sam Jang – OHEŇ ___ ___ (východ, druhá dcéra). Oheň má veľa energie. Oheň pomáha človeku _________ prežiť, ale v nesprávnych rukách má katastrofálne následky. Táto poomsae by mala byť vykonávaná rytmicky s vybuchujúcou energiou.
___ ___ Poomsae Taegeuk / Palgwe Sa Jang – HROM ___ ___ (severovýchod, starší syn). Hrom prichádza z oblakov a absorbuje _________ sa do zeme. Hrom je jeden z najsilnejších prírodných síl a podľa toho sa táto pomsae vykonáva.
_________ Poomsae Taegeuk / Palgwe O Jang – VIETORM _________ (juhozápad, staršia dcéra). Vietor je jemná sila, ale niekedy je ___ ___ to sile zúrivá a zničí všetko, čo má v ceste. Táto poomsae by mala byť vykonávaná ako vietor : jemne, ale s poznaním veľkej deštrukčnej sily a so slobodným pohybom.
___ ___ Poomsae Taegeuk / Palgwe Yuk Jang – VODA _________ (západ, druhý syn). Voda vie hýbať horou. Pohyby tejto poomsae by ___ ___ mali byť vykonávané ako voda. Niekedy ako stojaca v jazere, niekedy búriaca sa ako v rieke.
_________ Poomsae Taegeuk / Palgwe Chil Jang – POHORIE ___ ___ (severozápad, mladší syn). Hory vždy vyzerajú majestátne, nie ___ ___ veľkohmotne. Táto poomsae by mala byť vykonávaná s pociťovaním všetkých pohybov, ktoré sú majestátne a zasluhujúce si pochvalu.
___ ___ Poomsae Taegeuk / Palgwe Pal Jang – ZEM ___ ___ (sever, matka). Trigram tejto poomsae predstavuje Jin : koniec ___ ___ začiatku, zlé časti všetkého, čo je dobré. Dokonca v tme je ešte stále nejaké svetlo. Pri vykonávaní tejto poomsae si treba uvedomiť, že toto je posledná poomsae, ktorú sa učíš, je to koniec kolobehu, a preto je to taktiež poomsae prvá, druhá, atď....
Inštrukcie pri praktizovaní poomsae pred tréningom:
- krátka meditácia
- zohriatie
- krátke zopakovanie predchádzajúcej lekcie
Inštrukcie pri praktizovaní poomsae po tréningu:
- nikdy nezačni poomsae bez koncentrácie
- útočné a obranné techniky musia byť vykonávané rýchlo a silno
- pozícia držania tela má byť stále kontrolovaná
- oči sa stále pozerajú dopredu na imaginárneho oponenta
- svaly majú byť napnuté alebo uvoľnené v správnom momente
- poomsae treba stále skončiť na tom mieste, kde bola začatá
- poomsae je imaginárny boj : cvičenec má byť schopný predstaviť si bojovú situáciu pre každú techniku
- len ten, kto zvládol jednu poomsae môže sa učiť nasledujúcu
Význam farieb opaskov:
- Biely opasok – 10. kup. Biela farba vyjadruje nevinnosť osoby, ktorá nemá vedomosti o Taekwondo.
- Žltý opasok – 8. kup. Žltá farba vyjadruje, že osoba pozná základné techniky. Toto je štádium rastu zakorenenej rastliny.
- Zelený opasok – 6. kup. Zelená farba vyjadruje rast cvičenca Taekwondo, že rastline už rastú listy.
- Modrý opasok – 4. kup. Modrá farba vyjadruje vysoký rast cvičenca, rastlina vyrástla k oblohe.
- Červený opasok – 2. kup. Červená farba vyjadruje nebezpečenstvo. Cvičenec sa praktizuje v kontrole svojich pohybov. Červená varuje súpera.
- Poem opasok – dostávajú ho deti do 16 rokov, ktoré si zasluhujú čierny opasok. Opasok má červeno-čiernu farbu. Po dovŕšení 16. roku sa vymení za čierny.
- Čierny opasok – 1. Dan. Čierna je opakom bielej a znamená akúsi maturitu v tomto športe. Vyjadruje nepreniknuteľnosť do bytosti pre strach a tmavosť. Čierny pás má všetky vedomosti zmienené vyššie. Každá fáza čierneho opasku má svoj vzor.
- 1 majstrovské poomsae
- 2 majstrovské poomsae
- 3 majstrovské poomsae
- 4 majstrovské poomsae
- 5 majstrovské poomsae
- 6 majstrovské poomsae
- 7 majstrovské poomsae
- 8 majstrovské poomsae
- 9 majstrovské poomsae
KORYO
Koryo (Kórea) je meno starej kórejskej dynastie. Ľudia z tohto obdobia sa bránili mongolským agresorom. Ich duša sa odráža v pohyboch tejto poomsae. Každý pohyb tejto poomsae predstavuje silu a energiu, potrebnú na kontrolu Mongolov.
KEUMGANG
Keumgang (diamant). Definícia tejto poomsae znie : príliš silný na rozbitie. Pohyby tejto poomsae sú krásne ako Keumgang – san (kórejské pohorie, symbol pevnosti a masívnosti ) a tak silné, ako Keumgang – seok (diamant).
TAEBAEK
Taebaek (pohorie). Legendárny Dangoon založil národ v Taebaek, neďaleko najväčšieho pohoria Baekdoo. Baekdoo je symbolom Kórey. Definícia Taebaek-u je ľahkosť. Každý pohyb v tejto poomsae musí byť nielen presný a pevný, ale aj vykonávaný s rozhodnosťou a tvrdosťou.
PYONGWON
Pyongwon (obrovská široká rovina). Rovina je prameňom podopierania ľudského života a z iného uhla veľká otvorená rovina rozkladajúca sa do nekonečna, dávajúc cítenie majestátnosti. To je odlišné od cítenia s horou alebo morom. Aplikácia poomsae Pyongwon, prozreteľnosti roviny, ktorá je požehnaná hojnosťou a trávou je práve taká, ako nekonečnosť cvičenia Taekwondo.
SHIPJIN
Shipjin (desiatkový systém). Znamená desiatkový systém, ktorý pre znakovú číslicu 10 predstavuje nekonečný rozvoj a rast v systematickom poradí. V tejto poomsae je stabilita hľadaná v každej zmene pohybu.
JITAE
Jitae (zem). Podľa orientálnej viery sa všetky žijúce bytosti vrátia do zeme. Zem je pôvodom aj konečnou stanicou života. Žijúce bytosti práve tak ako všetky prírodné javy zeme vznikajú najmä zo zmien a foriem zeme. Pohyby tejto poomsae aplikujú tieto „črty tváre“ zeme.
CHEONKWON
Cheonkwon (obloha). Zo starobylých časov orientu vždy treba veriť a uctievať oblohu ako vládcu vesmíru a ľudských bytostí. Nekonečnosť obrovskej oblohy môže byť tajomná a môže byť hlbokým svetom predstavivosti v očiach ľudských bytostí. Pohyby tejto poomsae sú plné vitality.
HANSOO
Hansoo (voda). Odvodený od zdroja života. Voda formuje rieky a jazerá a toto všetko má pôvod v jedinej kvapke. Voda môže byť tichá, takisto aj divoká. Voda sa dokonale prispôsobuje tvarom svojho toku.
ILYO
Ilyo (najvyššia kvalita existencie). V budhizme stav duchovného rozvoja sa volá Ilyo, v ktorom telo a myseľ, Ja a Ty, duša a hmota sú zjednotené v kvalite existencie. Konečná myšlienka Taekwondo leží v tomto stave Ilyo. Konečný cieľ prevádzania Taekwondo je naozaj disciplínou, v ktorej sústreďujeme pozornosť všetkým pohybom, hýbeme všetkými svetovými myšlienkami.